De property Naam is public string en heeft zowel get als set.
Verwachte output
Als je in Main schrijft:
Persoon p = new Persoon { Naam = "Emma" };Console.WriteLine(p.Naam);
Komt in de console:
Emma
Nu jij
public class Persoon{ public string Naam { ________ }}// In Main:Persoon p = new Persoon { Naam = "Emma" };Console.WriteLine(p.Naam);
Mogelijke uitwerking
public class Persoon{ public string Naam { get; set; }}// In Main:Persoon p = new Persoon { Naam = "Emma" };Console.WriteLine(p.Naam); // Emma
Opdracht 2
Implementeer een property Leeftijd die nooit een negatieve waarde toelaat.
Specificaties
Gebruik een private field _leeftijd.
In de setter: als value < 0, zet _leeftijd op 0, anders op value.
Verwachte output
Als je in Main schrijft:
Persoon p = new Persoon();p.Leeftijd = -5;Console.WriteLine(p.Leeftijd);
Komt in de console:
0
Nu jij
public class Persoon{ private int _leeftijd; public int Leeftijd { get { return _leeftijd; } set { if (value < 0) _leeftijd = ________; else _leeftijd = ________; } }}// In Main:Persoon p = new Persoon();p.Leeftijd = -5;Console.WriteLine(p.Leeftijd);
Mogelijke uitwerking
public class Persoon{ private int _leeftijd; public int Leeftijd { get { return _leeftijd; } set { if (value < 0) _leeftijd = 0; else _leeftijd = value; } }}// In Main:Persoon p = new Persoon();p.Leeftijd = -5;Console.WriteLine(p.Leeftijd); // 0
Opdracht 3
Voeg aan de klasse Vak een read-only property EersteStudent toe die de naam van de eerste student in een List<string> teruggeeft.
Specificaties
De klasse Vak heeft een private List<string> _studenten.
De property EersteStudent heeft alleen een get en retourneert _studenten[0].
Initialiseer _studenten in de constructor met minstens één naam.
Verwachte output
Als je in Main schrijft:
var vak = new Vak(new List<string> { "Jan", "Piet" });Console.WriteLine(vak.EersteStudent);
Komt in de console:
Jan
Nu jij
using System;using System.Collections.Generic;public class Vak{ private List<string> _studenten; public Vak(List<string> studenten) { _studenten = studenten; } public string EersteStudent { ________ }}// In Main:// Maak een Vak-object met studenten {"Jan","Piet"} en schrijf EersteStudent naar de console.
Mogelijke uitwerking
public class Vak{ private List<string> _studenten; public Vak(List<string> studenten) { _studenten = studenten; } public string EersteStudent => _studenten[0];}// In Main:var vak = new Vak(new List<string> { "Jan", "Piet" });Console.WriteLine(vak.EersteStudent); // Jan
Opdracht 4
Breid de klasse Thermostaat uit met een property Temperatuur die alleen waarden tussen 10 en 30 toestaat en log een bericht bij wijziging.
Specificaties
Private field _temp.
Setter: als value geldig is, stel _temp in en schrijf:
Temperatuur ingesteld op {value}°C.
Anders schrijf: Ongeldige temperatuur.
Verwachte output
Voor:
Thermostaat t = new Thermostaat();t.Temperatuur = 25;t.Temperatuur = 35;
Komt in de console:
Temperatuur ingesteld op 25°C
Ongeldige temperatuur
Nu jij
using System;public class Thermostaat{ private int _temp; public int Temperatuur { get { return _temp; } set { if (value >= 10 && value <= 30) { _temp = value; Console.WriteLine(________); } else { Console.WriteLine(________); } } }}// In Main:// Test met value = 25 en value = 35.
Mogelijke uitwerking
public class Thermostaat{ private int _temp; public int Temperatuur { get => _temp; set { if (value >= 10 && value <= 30) { _temp = value; Console.WriteLine($"Temperatuur ingesteld op {value}°C"); } else { Console.WriteLine("Ongeldige temperatuur"); } } }}// In Main:Thermostaat t = new Thermostaat();t.Temperatuur = 25; // Temperatuur ingesteld op 25°Ct.Temperatuur = 35; // Ongeldige temperatuur
Opdracht 5
Schrijf een stukje code in Main waarin je:
Een Persoon maakt met Naam = "Sara" en Leeftijd = 22.
De naam en leeftijd via properties uitleest en naar de console schrijft.
Specificaties
Maak een Persoon-object aan.
Stel Naam en Leeftijd in.
Lees beide properties uit en schrijf naar de console.
Verwachte output
Naam: Sara
Leeftijd: 22
Nu jij
public class Persoon{ public ________ ________ { get; ________; } public ________ ________ { ________; ________ }}public class Program{ public static void Main() { // Stap 1: maak Persoon aan Persoon p = new Persoon(); p.Naam = "Sara"; p.Leeftijd = ________; // Stap 2: lees properties uit Console.WriteLine($"Naam: {________}"); Console.WriteLine($"Leeftijd: {________}"); }}
Mogelijke uitwerking
public class Persoon{ public string Naam { get; set; } public int Leeftijd { get; set; }}public class Program{ public static void Main() { Persoon p = new Persoon(); p.Naam = "Sara"; p.Leeftijd = 22; Console.WriteLine($"Naam: {p.Naam}"); // Naam: Sara Console.WriteLine($"Leeftijd: {p.Leeftijd}"); // Leeftijd: 22 }}