Meer informatie over enum

Opdracht 1

Maak een variabele van het type enum aan en print de waarde.

Specificaties

  • Er is een enum genaamd Kleur met de waarden Rood, Groen en Blauw.
  • Een variabele MijnKleur krijgt de waarde Kleur.Rood.
  • De waarde van MijnKleur wordt geprint in de console.

Verwachte output

Als MijnKleur = Kleur.Rood, komt in de console:

Rood

Nu jij

using System;
 
Kleur MijnKleur = ________
Console.WriteLine(MijnKleur); // Print Rood
 
enum Kleur 
{
  ________
}
 
 

Opdracht 2

Verander de waarde van een enum en print deze opnieuw.

Specificaties

  • Neem de code over van opdracht 1.
  • De waarde van MijnKleur wordt aangepast naar een andere waarde in de enum (bijvoorbeeld Kleur.Blauw).
  • Print de nieuwe waarde van MijnKleur.

Verwachte output

Als de nieuwe waarde van MijnKleur = Kleur.Blauw, komt in de console:

Blauw

Nu jij

using System;
 
________ MijnKleur = ________
Console.WriteLine(MijnKleur); // Print Rood
 
________
Console.WriteLine(MijnKleur); // Print Blauw
 
enum Kleur 
{
  ________
}

Opdracht 3

Gebruik een switch-statement om een actie uit te voeren op basis van een enum-waarde.

Indien je nog niet bekend bent met een switch-statement, dan kan je eerst kijken naar de switch.

Specificaties

  • Neem de enum Kleur uit opdracht 1.
  • Voeg een switch-statement toe om een verschillende boodschap te printen voor elke kleur.
  • Stel MijnKleur in op een specifieke waarde en voer de code uit.

Verwachte output

Als MijnKleur = Kleur.Groen, komt in de console:

De kleur is groen.

Nu jij

using System;
 
Kleur MijnKleur = ________
 
switch(MijnKleur){
  ________
}
 
enum Kleur {}