Meer informatie over methodes
Opdracht 1
Maak een methode die een groet teruggeeft op basis van een naam.
Specificaties
- De methode heet
MaakGroet
. - De methode neemt één string-parameter (de naam van de persoon).
- De methode retourneert een string:
Hallo, <naam>!
.
Verwachte output
Wanneer MaakGroet("Luna")
wordt aangeroepen:
Hallo, Luna!
Nu jij
using System;
class Program
{
static string MaakGroet(_________ _________)
{
return _________;
}
static void Main()
{
string groet = MaakGroet("Luna");
Console.WriteLine(groet);
}
}
Mogelijke uitwerking
using System; class Program { static string MaakGroet(string naam) { return $"Hallo, {naam}!"; } static void Main() { string groet = MaakGroet("Luna"); Console.WriteLine(groet); } }
Opdracht 2
Maak een methode die controleert of een getal even is.
Specificaties
- De methode heet
IsEven
. - De methode neemt één integer-parameter.
- De methode retourneert
true
als het getal even is, andersfalse
.
Verwachte output
Bij IsEven(4)
:
True
Bij IsEven(7)
:
False
Nu jij
using System;
class Program
{
static bool IsEven(_________ _________)
{
return _________;
}
static void Main()
{
Console.WriteLine(IsEven(4));
Console.WriteLine(IsEven(7));
}
}
Mogelijke uitwerking
using System; class Program { static bool IsEven(int getal) { return getal % 2 == 0; } static void Main() { Console.WriteLine(IsEven(4)); Console.WriteLine(IsEven(7)); } }
Opdracht 3
Maak een methode die de omtrek van een rechthoek berekent.
Specificaties
- De methode heet
BerekenOmtrek
. - De methode neemt twee
double
-parameters: breedte en hoogte. - De methode retourneert de omtrek:
2 * (breedte + hoogte)
.
Verwachte output
Bij BerekenOmtrek(5, 3)
:
16
Nu jij
using System;
class Program
{
static double BerekenOmtrek(_________ _________, _________ _________)
{
return _________;
}
static void Main()
{
Console.WriteLine(BerekenOmtrek(5, 3));
}
}
Mogelijke uitwerking
using System; class Program { static double BerekenOmtrek(double breedte, double hoogte) { return 2 * (breedte + hoogte); } static void Main() { Console.WriteLine(BerekenOmtrek(5, 3)); } }
Opdracht 4
Maak een methode die controleert of een getal positief is.
Specificaties
- De methode heet
IsPositief
. - De methode neemt één
int
als parameter. - De methode retourneert
true
als het getal positief is (groter dan 0), andersfalse
.
Verwachte output
Bij IsPositief(5)
:
True
Bij IsPositief(-2)
:
False
Nu jij
using System;
class Program
{
static bool IsPositief(__________ _________)
{
return _________;
}
static void Main()
{
Console.WriteLine(IsPositief(5));
Console.WriteLine(IsPositief(-2));
}
}
Mogelijke uitwerking
using System; class Program { static bool IsPositief(int getal) { return getal > 0; } static void Main() { Console.WriteLine(IsPositief(5)); Console.WriteLine(IsPositief(-2)); } }
Opdracht 5
Maak een methode die de lengte van een string retourneert.
Specificaties
- De methode heet
TelLetters
. - De methode neemt één
string
als parameter. - De methode retourneert een
int
: het aantal letters in de string.
Verwachte output
Bij TelLetters("Hallo")
:
5
Bij TelLetters("C#")
:
2
Nu jij
using System;
class Program
{
static int TelLetters(_________ _________)
{
return _________;
}
static void Main()
{
Console.WriteLine(TelLetters("Hallo"));
Console.WriteLine(TelLetters("C#"));
}
}
Mogelijke uitwerking
using System; class Program { static int TelLetters(string tekst) { return tekst.Length; } static void Main() { Console.WriteLine(TelLetters("Hallo")); Console.WriteLine(TelLetters("C#")); } }
Volgende stap: Uitleg Method Overloading