Meer informatie over while

Opdracht 1

Zet de volgende casus om naar een While-loop.

Specificaties

  • Er wordt een random getal gekozen.
  • Het programma genereert een nieuw random getal tot het juiste getal is geraden (bijvoorbeeld 7)
  • Ongeacht de uitkomst, print de uitkomst in de console.

Verwachte output

Als gok != juisteGetal, dan komt in de console:

Raad het getal (tussen 1 en 10):
Helaas dat is niet correct.
Raad het getal (tussen 1 en 10):

Als gok == juisteGetal, dan komt in de console::

Gefeliciteerd! Dat is correct.

Nu jij

using System;
 
// Het juiste getal  
int correctNumber = 7;  
  
// Kies een random getal.  
Random rand = new Random();  
int number = rand.Next(5, 8);  
  
// While-lus om te blijven raden  
while ()  
{  
    //Kies een nieuw random getal  
    number = rand.Next(5, 8);  
}  
  
// Print wanneer getal correct is.

Opdracht 2

Zet de volgende casus om naar een while-loop.

Specificaties

  • Er wordt een random getal gekozen.
  • Controleer of de variabele number een positief getal is en tel af naar 0 met behulp van een While-loop.
  • Toon in de console de getallen van het aftellen.

Verwachte output

Als invoer -1 (of kleiner) is:

Voer een positief getal in:
Ongeldig getal. Probeer opnieuw.
Voer een positief getal in:

Als invoer 5 is:

Voer een positief getal in:
5
4
3
2
1
0

Nu jij

using System;
 
// Kies een random getal. (tussen -5 & 15)
Random rand = new Random();  
int number = rand.Next(-5, 15);  
  
// Controleer of het getal positief is  
while ()  
{  
    // Getal is ongeldig, kies een nieuw random getal.  
    number = rand.Next(-5, 15);  
}  
  
// Aftellen naar 0  
while ()  
{  
}

Opdracht 3

Zet de volgende casus om naar een while-loop.

Specificaties

  • Er wordt een random getal gekozen.
  • Tel de random gegenereerde getallen bij elkaar op.
  • Het programma stopt zodra het getal “0” is ingevoerd.
  • Toon de som van alle ingevoerde getallen.

Verwachte output

Als invoer bijvoorbeeld 5, 3, 2, 0 is:

Voer een positief getal in (0 om te stoppen):  
5  
Voer een positief getal in (0 om te stoppen):  
3  
Voer een positief getal in (0 om te stoppen):  
2  
Voer een positief getal in (0 om te stoppen):  
0  
Het totaal van alle ingevoerde getallen is: 10  

Nu jij

using System;
 
// Variabel om het totaal bij te houden  
int count = 0;  
  
// Kies een random getal  
Random rand = new Random();  
int number = rand.Next(0, 7);  
  
// While-lus om getallen te blijven vragen  
while ()  
{  
 
    // Kies een nieuw random getal  
    number = rand.Next(0, 7);  
}
 
// Print het totaal

Opdracht 4

Schrijf een programma dat controleert of het juiste wachtwoord is ingevoerd.

Specificaties

  • Er wordt een random wachtwoord gekozen.
  • Het wachtwoord moet C#Rocks zijn.
  • Het programma blijft vragen totdat het juiste wachtwoord is ingevoerd.
  • Toon een succesbericht als het wachtwoord juist is

Verwachte output

Als invoer 123 is:

Voer het wachtwoord in:
Fout wachtwoord probeer opnieuw.

Als invoer C#Rocks is:

Voer het wachtwoord in:
Succes! Je bent ingelogd

Nu jij

using System;
 
// Random wachtwoorden  
string[] randomStrings = {"C#Rocks", "KotlinRocks", "JavaDoesntRock", "PythonRocks" };  
  
// Correcte wachtwoord  
string password = "C#Rocks";  
  
// Random gekozen wachtwoord  
string input = randomStrings[new Random().Next(randomStrings.Length)];  
  
// While-loop om het wachtwoord te blijven controleren.  
while(){  
 
	// Random gekozen wachtwoord is onjuist, kies een nieuwe
    input = randomStrings[new Random().Next(randomStrings.Length)];  
}
 
// Print als wachtwoord correct is

Opdracht 5

Schrijf een programma dat een random waarde van een dobbelsteen (1 t/m 6) kiest. Het programma moet een nieuwe worp blijven doen zolang de waarde van de dobbelsteen niet 6 is. Wanneer 6 gegooid is moet er getoond worden hoeveel worpen er gedaan zijn.

Voor meer informatie over het toepassen van variabelen binnen en buiten loops, zoals hoe scope invloed heeft op de toegankelijkheid van variabelen, kun je meer lezen in het -=VARIABEL-SCOPE=-.

Specificaties

  • Er wordt een random waarde gekozen (tussen 1 en 6)
  • Als de waarde niet 6 is kies dan een nieuwe waarde
  • Als 6 gekozen is toon dan hoeveel worpen het heeft gekost om de waarde 6 te krijgen

Verwachte output

Als de eerste invoer 5 is:

Dobbelsteenrol 1: 5
//Nieuwe waarde (3)
Dobbelsteenrol 2: 3
//Nieuwe waarde (6)
Het duurde 3 worpen om een 6 te gooien.

Als de invoer 6 is:

Het duurde 1 worpen om een 6 te gooien.

Nu jij

using System;
 
Random rand = new Random();
int diceValue;
int count = 0;
 
// Simuleer dobbelsteenrollen tot een 6 wordt gegooid
do
{
  diceValue = rand.Next(1, 7); // Dobbelsteenwaarde tussen 1 en 6
 
} while ();
 
// Toon resultaat